Goed geregeld.

KPN stopt met de merknamen Telfort, Yes Telecom en XS4All

Wat betekent dat nu eigenlijk?

KPN heeft aangekondigd te stoppen met een aantal merknamen. En dat is jammer! Waarom? Dat gaan we in het kort uitleggen. KPN voert een “meer merken strategie”, wat inhoud dat er voor elke doelgroep wel een merk is dat aanspreekt.

Voor internet is dat XS4All, en voor de zakelijke markt het minder bekende RoutIT.

Bij mobiele telefonie zijn dat bijvoorbeeld Simyo, Telfort, en voor de zakelijke markt Yes telecom.

In feite zijn deze merken niet meer dan een afdeling binnen het grote KPN die vooral bezig zijn een merk neer te zetten. De man die vroeger rijk was, en nu arm doet het op TV geweldig, en veel mensen herkennen zich daarin. Dus: als je wilt besparen, moet je bij Telfort zijn.

In feite heb je dan gewoon een KPN abonnement, maar dan voor minder en wellicht wat minder MB’s of een hoger tarief voor buiten de bundel. De dekking is identiek. Dus als je weet hoeveel je ongeveer verbruikt, en je bent geen merken-freak, zit je vaak goed bij Telfort.

We zien dit overigens ook bij andere providers. Zo heeft T-Mobile als tweede merk Ben en werken ze zeer intensief samen met Simpel.nl en Vodafone hanteert als tweede merk Hollands Nieuwe.

OK, Miky, even concreet: wat verandert er?

Als je al klant bent van Telfort zal je er, naast het verdwijnen van de merknaam, weinig van merken. Althans, dat beloven ze bij KPN. Het merk Telfort zal pas ergens in 2020 echt van de markt gaan. Dat merk je al het aantal televisiespots. Die gaan gewoon door, en hoe?! Geen zorgen dus, KPN informeert je vanzelf, en goed om te weten, als ze iets aan je voorwaarden veranderen mag je weg!

Zij zullen je lopende abonnement automatisch overzet naar het klantbestand van KPN. Je abonnement blijft dan gewoon doorlopen. Je voordelen die je hebt als je bijvoorbeeld internet en TV hebt gecombineerd lopen ook door, maar. En nu komt het:

KPN gaat natuurlijk géén nieuwe diensten ontwikkelen op het Telfort-product. Zit je eenmaal bij KPN (….dit zal nog wel een paar jaar duren), zal je vanzelf verleid worden om duurdere abonnementen af te nemen, met meer snelheid, meer zenders, hogere MB-bundels et cetera et cetera.

Wij blijven dus wel even opletten, en houden je op de hoogte! Tot slot: Is het nu nog verstandig een Telfort abonnement te kopen? Ja natuurlijk! Maar wel opletten over een jaar of twee als je weer kunt verlengen. Het kan dan verstandig zijn om over te stappen.

Nog even snel in het kort de geschiedenis van Telfort:

Telfort ontstond in 1995 uit een samenwerking tussen de Nederlandse Spoorwegen en British Telecom. De NS had glasvezel onder elke spoorlijn liggen, waar BT heel makkelijk GSM masten op aan kon sluiten. Heel erg veel samenvoegingen, opsplitsingen en overnames verder kocht KPN Telfort voor ongeveer €1.100.000.000,00 (dat is 1,1 Miljard!) van Marcel Boekhoorn en enkele andere investeerders. Telfort is dus nu nog steeds onderdeel van KPN, maar bij de hele organisatie aan mensen en systemen zijn opgegaan in de grote KPN-fabriek. Telfort biedt op dit moment nog steeds, naast mobiele abonnementen, interessante pakketten aan met internet, tv en bellen aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *