Goed geregeld.

Chinese smartphonemakers maken het de bekende namen, Samsung en Apple, meer dan lastig

In januari 2015 schreven we al dat dat Apple zich zorgen zich zorgen moest gaan maken over de opkomst van de Aziatische smartphone fabrikanten. Toen stond Apple nog bovenaan in de top van de smartphonemarkt in Europa en de Verenigde Staten. Dit jaar is het ingehaald door Huawei en zit de redelijke nieuwkomer Xiaomi hen heel dicht op de hielen.

Wat betreft de verkoopcijfers van smartphones in Europa laat Marktonderzoeker IDC zien dat Samsung nog op de eerste plek staat, maar niet meer zo hard groeit. Net als Apple, maar aangezien dit een marktonderzoek over het tweede kwartaal is, zou het kunnen dat Apple in het derde (en vierde) kwartaal weer stijgt in de lijst door de lancering van de IPhone Xs en de IPhone Xr. De Chinezen zijn dus de bedrijven in opkomst en verwacht wordt dat nog wel even in volle vaart zo doorgaat.

Verkoop smartphones in Europa 2e kwartaal 2018
1. Samsung
2. Huawei
3. Apple
4. Xiaomi

Waarom houden we nu wel van die Chinese merken?
Waar de Nederlandse consument eerder nog wel eens negatief deed over producten die in China werden gemaakt, “plastic rommel en snel kapot” lijkt daar nu definitief een ommekeer in gekomen. Dat heeft twee kanten:
Aan de ene kant hebben de Chinese producenten de laatste jaren gewerkt aan hun imago in het Westen. Ze zijn hier meer aanwezig en hebben aan hun vertrouwen gewerkt. Aan de andere kant maken ze gewoon betere producten dan eerst. En dat doen ze ook nog eens voor een lagere prijs. Want daar staan ze natuurlijk om bekend.

Toestellen, je wilt waar voor je geld
Ook is de Nederlandse consument zich bewust geworden van de prijs van een smartphone. Waar toestellen altijd gratis leken te zijn bij een abonnement, is men zich inmiddels bewust dat er voor een toestel betaald moet worden. Dat komt mede door de BKR registratie: als je een toestel koopt van meer dan 10,- per maand bij een contract van 2 jaar, betaal je al snel meer dan 250,- en word je transactie geregistreerd als een lening. Hierdoor lijkt het alsof de consument zich besefte dat het best veel was om rond de 1000,- te betalen voor een apparaat dat je iedere drie jaar moet vervangen. En “Geld lenen kost Geld”, hebben we inmiddels allemaal geleerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *