in samenwerking met E.ON energie

Hoe krijg ik mijn opzegboete terug?

Vanuit de overheid mag een leverancier aan een consument of kleinzakelijke klant wettelijk een opzegvergoeding opleggen. Deze opzegvergoeding hangt af van de looptijd van jouw contract en wanneer je stopt met je contract. Is je contract al afgelopen, dan betaal je geen opzegvergoeding. Stap je over naar een energiecontract van E.ON, dan vergoedt E.ON een eventuele opzegboete tot € 350,-.


Opzegvergoeding particuliere klanten
Korter dan 1,5 jaar: 50 euro
1,5 – 2 jaar 75 euro
2 tot 2,5 jaar 100 euro
langer dan 2,5 jaar 125 euro
hier vindt je meer informatie over het opzeggen van je particuliere energiecontract.

Let op!

De energieleverancier mag dit voor gas en voor stroom aan jou vragen. Als je met allebei stopt, betaal je dus maximaal het dubbele bedrag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft deze bedragen vastgesteld.

Aanmelden en overstappen (7)

Wanneer krijg ik energie van E.ON?

De leveringsovereenkomst gaat in op de overeengekomen datum, of –  indien die datum niet uitdrukkelijk is afgesproken – op de datum waarop de eerste levering plaatsvindt. In het laatst geval stelt E.ON je zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen twee maanden na de eerste levering op de hoogte van de ingangsdatum.

Ik word afgesloten door mijn huidige energieleverancier, kan ik met spoed bij E.ON worden aangesloten?

Ben je al afgesloten  of word je binnenkort afgesloten door je huidige energieleverancier en wil je met spoed een energie aansluiting? Voor spoedaanvragen kun je bellen met onze klantenservice op 070 – 7 101 160 of kijk voor meer informatie op onze spoedaanvraag energie pagina.

Wat kost het om mijn energiecontract op te zeggen?

Particulier
Kijk voor uitgebreide informatie op onze opzegvergoeding pagina.

De opzegvergoeding hangt af van de looptijd van jouw contract en jouw jaarverbruik van stroom en/of gas.

Is de looptijd van jouw contract korter dan 1,5 jaar? Dan betaal je maximaal 50 euro.
Ligt de looptijd van jouw contract tussen de 1,5 tot 2 jaar dan betaal je maximaal 75 euro.
Ligt de looptijd van jouw contract tussen de 2 tot 2,5 jaar dan betaal je maximaal 100 euro.
Is de looptijd van jouw contract langer dan 2,5 jaar dan betaal je maximaal 125 euro.

Zakelijk
De opzegvergoeding hangt af van de looptijd van jouw contract en wanneer je stopt met je contract.


Opzegvergoeding klein zakelijk
15% van de resterende (verwachte) waarde van de overeenkomst, met een minimum van € 100, – per niet uitgediend jaar van de overeenkomst

Het energiebedrijf mag dit voor gas en voor elektriciteit aan jou vragen. Als je met allebei stopt, betaal je dus maximaal het dubbele bedrag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft deze bedragen vastgesteld.
Het energiebedrijf mag ook geen BTW over de opzegvergoeding berekenen.

Is je contract al afgelopen dan betaal je geen opzegvergoeding.

Ik heb mijn meterstandenformulier niet ontvangen

Wanneer E.ON geen meterstanden van jou heeft ontvangen, stuurt E.ON jou automatisch een herinnering. Deze herinnering kun je gebruiken om de standen door te geven. Je kunt de meterstanden ook doorgeven aan de E.ON klantenservice via tel. 0900 – 0601 (€ 0,45 per gesprek, plus je gebruikelijke belkosten

Wat gebeurt er als mijn contract bij E.ON afloopt?

Zes weken voordat jouw contract afloopt ontvang je een brief met een nieuw aanbod van E.ON. Je kunt opnieuw een energiecontract met een vaste prijs afsluiten. In de brief kun je lezen hoe je dat doet. Wil je liever profiteren van de voordelen van een nieuwe klant, maar niet overstappen naar een andere aanbieder? Bij Miky kun je dan een nieuw energiecontract van E.ON afsluiten. Je ontvangt daarbij ook nog een leuk welkomstcadeau. Kijk op E.ON bestaande klanten voor meer informatie.

Wil je weten wanneer jouw huidige E.ON contract afloopt? In Mijn E.ON vind je alle informatie over je contract.

Kan ik makkelijk overstappen van mijn huidige leverancier naar E.ON?

Overstappen naar E.ON is zo geregeld. Via onze website kan je je gemakkelijk aanmelden. Onze gratis overstapservice regelt vervolgens alles voor je: van het opzeggen van je contract bij je huidige leverancier tot het moment dat E.ON je zal verwelkomen als klant. Tijdens de overstap garanderen wij je dat je nooit zonder stroom of gas komt te zitten. Je hoeft niets te doen, E.ON regelt het helemaal.

Overstappen energie voor particuliere klanten.

Zakelijk overstappen

Waarom moet ik een waarborgsom betalen?

Bij het aanvragen van een energiecontract wordt je kredietwaardigheid getoetst. Dit laat E.ON uitvoeren door Focum. Wanneer blijkt dat volgens Focum er in jouw geval sprake is van een hoger kredietrisico, zal E.ON je vragen om een waarborgsom te betalen. Vanwege privacy redenen kan E.ON of Miky niet inzien wat de reden voor het hoger kredietrisico is.

De hoogte van de waarborgsom wordt bepaald door E.ON. Meer informatie over de hoogte van de waarborgsom ontvang je per post van E.ON. Minimaal 5 werkdagen nadat E.ON de waarborgsom heeft ontvangen, start E.ON. de levering van energie op jouw adres.

Wil je meer weten over je persoonlijke kredietbeoordeling? Ga dan naar www.focum.nl/inzage. Op deze pagina lees je hoe je (kosteloos) inzage kunt krijgen in je persoonlijke kredietbeoordeling. Je kunt ook een e-mail sturen naar inzage@focum.nl. Geef hierbij duidelijk aan dat je kredietwaardigheid is getoetst in opdracht van E.ON. De medewerkers van Focum kunnen je hierdoor beter van dienst zijn.

 

 

 

Algemeen (4)

Wat is het verschil tussen een netbeheerder en een leverancier?

Een netbeheerder zorgt voor je aansluiting op het netwerk. De netbeheerder zorgt ook voor transport van stroom en gas. Het netbeheer is regionaal verdeeld.
Een leverancier verzorgt de in- en verkoop van energie. Ook zorgt de leverancier voor de levering van energie. Sommige leveranciers wekken zelf ook energie op, waaronder E.ON.

Kan ik mijn voorschotbedrag wijzigen?

Het is mogelijk je voorschotbedrag te laten wijzigen. Er zit geen maximum aan het verhogen van je voorschotbedrag. Je kunt het bedrag met maximaal 10% verlagen, anders is de kans te groot dat je veel geld moet bijbetalen aan het eind van het jaar. Zowel omhoog als omlaag moet het met minimaal € 4,50 aangepast worden.

Wanneer wordt mijn tablet geleverd?

Zodra je aangesloten bent bij E.ON sturen wij je tablet naar je op. Over het algemeen heb je de tablet een maand na aansluiting in huis.

Wat is mijn IBAN rekeningnummer?

IBAN (International Bank Account Number) is een langer rekeningnummer dat voor een deel bestaat uit je huidige nummer. IBAN bestaat in Nederland uit 18 tekens. Het IBAN-nummer bestaat uit drie verschillende codes, maar alleen het controlegetal is echt nieuw.

  • Een landcode (2 letters)
  • Een controlegetal (2 cijfers)
  • Je rekeningnummer (eventueel in een verlengde vorm)

Ook worden overschrijvingen en incasso’s aangepast aan nieuwe betaalstandaarden. Je vindt dit nummer al op je bankafschrift, de site van je bank of via deze IBAN rekening omvormer.

Wij vragen bij nieuwe bestellingen direct naar je IBAN rekeningnummer. Als je nog niet weet wat je IBAN rekeningnummer is, kan je je huidige rekeningnummer invullen. Het bestelformulier zorgt er dan voor dat je rekeningnummer automatisch wordt omgezet naar je IBAN rekeningnummer.

Producten en diensten (6)

Wordt mijn contract, zoals bij veel energieleveranciers, automatisch verlengd?

Ja, wanneer jouw energiecontract met E.ON afloopt, dan hoef je niets te doen. Wel wordt je tijdig geïnformeerd over het aflopen van jouw contract. Er vindt dus geen stilzwijgende verlenging plaats. Je contract wordt automatisch omgezet in een contract met een variabele prijs voor het door jou gekozen product. Dit contract kan je kosteloos opzeggen. Houd wel rekening met een verwerkingsperiode van 30 dagen.

Hoe lang duurt de overeenkomst?

Dit hangt af van de gekozen aanbieding. Je hebt een vaste prijs voor stroom en gas en dus 100% zekerheid.

Kan ik de bestelling annuleren?

Bij het aangaan van een overeenkomst via telefoon, colportage, internet en balie heb je een bedenktijd van 14 dagen. Gedurende deze periode is het altijd mogelijk om de bestelling te annuleren.

Particulier
Voor het annuleren kun je contact opnemen met E.ON via tel. 0900 – 0601 (€ 0,45 per gesprek). Elke werkdag bereikbaar van 08.00 tot 17.30 uur.

Zakelijk
Voor het annuleren kun je contact opnemen met E.ON zakelijk via tel: 040 257 77 25 (lokaal tarief). Elke werkdag bereikbaar van 08.30 tot 17.00 uur.

Kan ik zakelijk energie bestellen?

Bij Miky kan je energiecontracten zowel particulier als zakelijk afsluiten. Ga naar de zakelijke energie aanbiedingen en meld je aan voor één van de aanbiedingen van Miky. Kleinzakelijke gebruikers die zich aansluiten via Miky profiteren van diverse voordelen.

Als je aansluiting voldoet aan de volgende twee voorwaarden dan ben je een kleinzakelijke verbruiker:

  • Als de capaciteit van jouw stroomaansluiting 3x 80 Ampère of minder is
  • Als jouw gasaansluiting minder dan 40m³ per uur aan capaciteit verbruikt

Ik wil graag alleen stroom/gas afnemen, kan dat?

Het is mogelijk om alleen stroom of gas van E.ON af te nemen bij Miky. Hiervoor dien je over alleen een stroomaansluiting, of alleen een gasaansluiting te beschikken. Wanneer je zowel een stroom- als gasaansluiting hebt, is het niet mogelijk om één van beiden af te sluiten.

Let op: Wanneer je alleen stroom of gas afneemt ontvang je bij sommige aanbiedingen geen gratis cadeau.

Kan ik bouwstroom krijgen?

Bouwstroom is de elektriciteit die tijdens de bouw van een woning geleverd wordt. Het doel hiervan is om elektriciteit te leveren aan een adres waar nog geen leidingen voor afzonderlijke gebouwen zijn. Aangezien je een nieuwe aansluiting wilt, is het van belang dat je aangesloten bent op het energienet. Als je eenmaal aangesloten bent op het energienet kun je gebruikmaken van stroom en gas van E.ON. Vergeet niet om op het bestelformulier de datum sleuteloverdracht in te vullen per wanneer je de woning gaat betreden.

 

 

Tarieven (5)

Hoe is het energietarief opgebouwd?

Het energietarief dat je betaalt is als volgt opgebouwd:

Leveringskosten

Leveringstarief: Verbruikte hoeveelheid m³ gas en/of kWh elektriciteit. Vastrecht: Een vast bedrag dat je betaalt voor de administratie van levering en transport, onafhankelijk van het verbruik. Regiotoeslag: Een toeslag op het leveringstarief van gas. Je betaalt voor het transport van gas via de landelijke gasleidingen van Slochteren (Groningen) tot je woning. Hoe groter de afstand, hoe hoger de regiotoeslag.

Netwerkkosten

De kosten voor het beheer van het netwerk (de kabels en buizen) en de aansluiting. De netwerkkosten worden door de overheid bepaald en één op één door de leverancier aan je doorberekend. Je kunt niet je eigen netbeheerder kiezen, deze is per regio bepaald. Capaciteitstarief: Het capaciteitstarief is een speciaal tarief dat wordt gerekend voor het transport van gas en elektriciteit. Dit tarief is afhankelijk van de capaciteit van de aansluiting. Alle kosten voor het transport in rekening gebracht via vaste bedragen, onafhankelijk van het verbruik. Aansluiting: Kosten voor het aanleggen, onderhoud en gebruik van de gas- en elektriciteitsaansluiting.

Meterkosten

Kosten voor meetdiensten, de meterhuur en het gebruik en onderhoud van de gas- en elektriciteitsmeter. Het bedrag is afhankelijk van het soort meter.

Energiebelasting

De overheid wil met de energiebelasting een lager energieverbruik stimuleren. Energiebelasting wordt vastgesteld door de overheid. E.ON is verplicht deze heffing namens de overheid te innen en draagt de energiebelasting af aan de overheid. Deze belasting wordt geheven over de afgenomen hoeveelheid m³ gas en kWh elektriciteit (hoe meer je verbruikt, hoe meer je betaalt).

Heffingskorting

Iedereen die energie afneemt krijgt een heffingskorting van de overheid, een soort subsidie (belastingteruggave) op het energiegebruik. Het is een vast bedrag dat jaarlijks door de overheid wordt vastgesteld, dus niet afhankelijk van het verbruik. Het bedrag wordt via de elektriciteitsrekening in mindering gebracht.

BTW

Over alle onderdelen wordt 21% BTW geheven.

Indicatieve kostenverdeling

Het bedrag dat je jaarlijks betaalt aan energiekosten is, naast de energieprijs, afhankelijk van het energieverbruik. Dat is weer afhankelijk van bijvoorbeeld: gezinssamenstelling, soort woning en mate van isolatie, weer- en seizoensinvloeden, leeftijd van de ketel.

Ik heb een elektriciteitsmeter met 2 actieve telwerken (dubbele meter) en wil enkeltarief

Neem contact op met je energieleverancier. Deze kan het tarief wijzigen. Er is geen fysieke aanpassing van de elektriciteitsmeter nodig. De elektriciteitsmeter is geschikt voor enkeltarief. Voor het achteraf omzetten van het tarief kunnen administratiekosten in rekening worden gebracht. Daarom is het aan te bevelen om een goede keuze te maken tussen enkel- en dubbeltarief. Dubbeltarief is meestal goedkoper als je de helft of meer stroom gebruikt in de daluren.

Wat is het verschil tussen dubbel en enkeltarief?

Bij een dubbel tarief zijn er twee verschillende energieprijzen vastgesteld. Met een dubbel tarief betaal je bijvoorbeeld ‘s avonds een ander tarief dan overdag. Een enkel tarief betekent dat je altijd tegen hetzelfde tarief energie verbruikt, onafhankelijk van het tijdstip.

Gelden vaste tarieven alleen voor de leveringskosten?

Ja, als je een contract met vaste tarieven afsluit, hebben deze vaste tarieven alleen betrekking op de leveringstarieven. De andere tarieven zoals de transportkosten (netwerkkosten) en de belastingen kun je niet vastzetten. Op de volgende pagina kan je meer lezen over het vastzetten van je energieprijs.

Wat houdt het vastzetten van de energieprijs in?

Met de E.ON energie aanbiedingen zet je het leveringstarief van energie vast. Inclusief het vastrecht voor energie. De kosten voor energiebelastingen, btw en netbeheer kun je niet vastzetten. Deze kosten worden door de overheid en netbeheerder bepaald. Op deze pagina kan je meer lezen over het vastzetten van je energieprijs.

Verbruik en besparen (3)

Hoe kan ik de meterstanden doorgeven?

Als je de meterstandenkaart hebt ontvangen, verzoekt E.ON je om de meterstanden zo snel mogelijk op te nemen en de kaart terug te sturen. Je kunt de meterstanden ook online invullen.

Ben je al klant van E.ON? Dan hoef je je meterstanden niet door te geven. Dit hoeft maar één keer per jaar en bij omzetting verandert hier niets in.

Kan ik energie terugleveren?

Het terugleveren van energie kan jou veel geld besparen. Wanneer je duurzame energie produceert met zonnepanelen, geeft E.ON je een aantrekkelijke vergoeding voor de energie die je teruglevert. Je ontvangt van E.ON namelijk € 0,07 per kWh. Heb je jouw zonnepanelen bij E.ON aangeschaft, dan meldt E.ON je zonne-energie installatie aan bij jouw netbeheerder. Je netbeheerder neemt vervolgens contact met je op om eventueel je meter (meestal gratis) te vervangen. Wanneer je de zonnepanelen elders hebt aangeschaft, dien je zelf je installatie aan te melden op www.energieleveren.nl.

Heeft E.ON een verbruiksmanager?

Op Mijn E.ON kun je je energiezaken zelf regelen. Zo kun je op Mijn E.ON een actueel overzicht van je rekeningen en betalingen inzien, je producten en tarieven inzien, je jaarafrekening bekijken en je gegevens wijzigen. In Mijn E.ON bekijk en wijzig je bijvoorbeeld ook eenvoudig zelf je termijnbedrag.